سازمان نظام مهندسي معدن استان كرمان



گزارش اجمالي بازديد جمعي از اعضاي سازمان نظام مهندسي معدن استان كرمان از مجتمع مس سرچشمه

 

به طور خلاصه اين بازديد 5 مرحله اصلي را در بر داشت:

1- بازديد از واحد طراحي؛ در اين بخش طراحي دو فاز اكتشافي و توسعه معدن صورت مي گيرد، در فاز اكتشاف از نرم افزارهايي چون data mine و در فاز توسعه از نرم افزاري چون MPV استفاده مي شود بدين ترتيب كه ابتدا يك چشم انداز بيست ساله براي معدن در نظر گرفته شد و اكنون در فاز دوم (توسعه) به سر مي بريم.

2- بازديد از محل پيت معدن و مشاهده نماي كلي و ماشين آلات و تركها (وابگو، شاول و ...) در حال كار و نيز ديواره هاي شمالي، جنوبي، شرقي و غربي پيت.

برخي از مشكلات معدن عبارت بودند از: ريزش پله ها مخصوصاً پله هاي ديواره غربي، رسيدن به سطح استابي و زهكشي آب و فرسودگي ماشين آلات معدن.

ديواره غربي با بيشترين ارتفاع از قسمت پله هاي نهايي دچار ريزش شده است.

بسته به استحكام سنگ معدن بين هر 4 يا 8 يا 12 پله يك پله عريض تر به نام پله ايمني وجود دارد كه ريزش هاي احتمالي از پله هاي بالاتر را گرفته و مانع از سقوط قطعات و بلوك هاي سنگي روي ماشين ها و افراد مي شود و بايستي اين پله ها تميز شده و قطعات سنگي از روي آن ها جمع آوري شود.

در فاز توسعه معدن فعلاً به علت ريزش پله هاي ديواره غربي توسعه از ديواره شمالي صورت مي گيرد و تأسيسات قديمي معدن كه زماني از پيت اصلي فاصله داشته اند را نيز در بر مي گيرد.

3- واحد استخراج و ليچينگ

4- واحد سنگ شكن كه شامل دو خط نوار نقاله (Belt converyor) با طول حدود 3 كيلومتر ساعتي حدود 5000 تن سنگ را منتقل مي كند و در طرح توسعه از آسياي نيمه خود شكن (Sagmill) استفاده مي شود.

5- كارخانه پر عيار سازي، پالايشگاه، ذوب و در نهايت از شمش ها و اسلب هاي مس بازديد شد.

در پايان بخت با گروه بازديد كننده يار بود و موفق به مشاهده مستقيم يك فاز آتشباري شد، بدين ترتيب كه در ثانيه هاي اول انفجار هيچ صدايي شنيده نشد و فقط پرتاب و برخواستن لايه هاي سنگ و خاك در هوا بود سپس صداي مهيب انفجار سر تا سر مجتمع را در بر گرفت، تكان شديد زمين زير پايمان احساس شد (يك زمين لرزه مصنوعي!)

 


نويسنده: Hadis | تاريخ: یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:بازديد, اعضاء, مس سرچشمه, | موضوع: <-PostCategory-> |